Tillgången till musik

Idag är ny musik aldrig långt borta för dig att upptäcka. För dig som är född senare än på 1990-talet är det självklart att alltid kunna lyssna på dina favoritartister, höra nya releaser omgående och enkelt kunna upptäcka nya artister. De som är uppväxta innan internet fanns i varje persons hem och innan smartphones minns hur man fick vänta på att få höra ny musik från sina favoritartister. Om du bodde på landet, långt ifrån en musikaffär, var det ännu värre. Du visste att din favoritartist släppte en ny skiva men du hade inte möjlighet att köpa den omgående eftersom du inte kunde ta dig till en musikaffär.

För dem som växte upp på 90-talet var det radio, tv, CD-skivor och kassettband som gällde för att lyssna på musik. Att musik idag hela tiden finns tillgänglig är självklart fantastiskt. Men lite kan man sakna känslan av att åka till musikaffären, gå runt bland skivorna och välja ut vilken skiva man skulle köpa – och sedan komma hem och med spänning lyssna på den på sin CD-spelare.

Spellistor

Idag kan du enkelt göra spellistor med dina favoritlåtar på till exempel Spotify. På 90-talet bestod spellistorna av dina egeninspelade blandband. Du spelade in på kassettband från dina CD-skivor eller satt beredd med fingret på Rec-knappen för att spela in låtar från radion. Hade man tur spelade radiokanalen hela låten just när du spelade in men det kunde lika gärna bli en förkortad version eftersom det blev reklam. Idag har du alltid din mobil med dig och med en powerbank kan du se till att batteriet aldrig tar slut så att du riskerar att inte få lyssna på musik. Annat var det på 90-talet när du åkte på bilsemester med din familj. Du hade förberett dig genom att ha spelat in ett antal blandband som du skulle lyssna på i din freestyle och så tog batterierna slut! Och dina föräldrar vägrade att stanna och köpa nya batterier…

Musikvideor

Idag har du via Youtube tillgång till musikvideor och livespelningar med mängder av artister från världens alla hörn. Annat var det på 90-talet. Om du hade tur hade dina föräldrar eller dina bästa kompis föräldrar parabol så att du kunde se MTV. I annat fall var det musikprogram som Voxpop på SVT som gällde för att se nya musikvideor. För att kunna se videorna igen och igen spelade du in dem på VHS. Även här med risken att du inte fick med hela videon på grund av reklam eller kort programtid.

1980- och 90-talen var MTVs storhetstid. Då var kanalen främst en ren musikkanal som spelade musikvideor, inte som idag när den främst visar olika dokusåpor. På 80-talet, innan internet, hade artisternas musikvideor en oerhörd genomslagskraft. Och den kanal som var viktigast för att marknadsföra musiken var MTV. Artisterna gjorde påkostade musikvideor som man med spänning såg fram emot att se.